goldman

saving/investment/trade/retail/motivation/chill/cool.

kisah umrahku .. ( salam ramadhan)

Leave a comment

Assalamualaikum…

kali ni punya entri  aku nak kongsikan pengalaman aku umrah la pulak… dok cite pasal bisnes je memanjang .. aku pun jemu .. walaupun sebenarnya .. banyak lagi  aku nak kongsikan pengalaman aku dalam bisness nie.. tp tak pe laa. maybe akan aku kongsikan lepas matlamat2 baru  aku tu dah tercapai la..

Ok lah .. Umrah ni sebenarnya hukum dia sunat dan  ada jugak  ulama yg mengatakan wajib (khilaf )sama mcm haji jugak.. apa yg wajibnya? kali pertama tu laaa wajib .. kali kedua tu dah sunat dah .. sebab tu  biasanya .orang akan buat umrah sekali ngan haji ..senang.. apa yg senang? yg senang je sebab KOS tu sekali je klua dan hukum wajib tu dah terlepas bagi setiap mukallaf .. apa makna mukallaf tu? macam muallaf je  .. yg tu korang bukak la kitab cari sendiri …

Apa yg aku nak ceritakan pasal pengalaman2 lepas laa.. pasal umrah nie.. sebenarnya umrah ni mudah jee  nak laksanakan  .. sama la jugak mcm haji .. bukan la susah pun ..

apa yg mudahnya UMRAH ni? .. ye laa.. apa susah sangat .. kita g ke miqat utk niat umrah .. balik ke mekah..pusing keliling mengiri kaabah 7 kali .. then  ulangalik dari safa ke marwah 7 kali jugak dan tahallul. settle la umrah kita .. berapa lama tuu? klu muda2 mcm aku ni 2 jam tak sampai .. kalau tua sikit ..ambik masa laa jugak .. kalau tua banyak .. memang berjam2 laaa jawabnya ….

yang haji tu sampai 44 hari tu apaasal pulak? oooo yg haji  tu lama sebab nak kena tunggu turn no flight  jee .. kalau  serentak 4 juta orang  datang time 7 or 8  zulhijjah tu .. mana la kapal terbang nak parking….

haji ni start dgn wuquf diarafah then ke mudzalifah dan mina .. masa utk  ke tiga2 tpt tu dlm 2 hari je laaa cuma 3 hari utk melontar kat mina .. dlam masa 3 hari tu pun bleh balik ke mekah  sekejap utk  tawaf haji dan saie haji .. lebih kurang 5 hari je diperlukan utk settlekan haji..

nampak mudah je kan..? hehehe memang mudah pun .. yg susahnya ialah bila kudrat kita makin kurang.. dan tenaga kita makin terhakis lantaran tua menjengah , kerana ibadah  haji dan umrah ni  adalah 99% ibadah menggunakan fizikal .. dah tu apa yg 1% tu ?  yg 1% tu niat je laa .. dah tu tebal bebeno  tengok  buku panduan haji dan umrah tu? .. yang tu semua  sunat.. klu tak ikut pun tak batal  iabadah  haji dan umrah … SO apa yg  nak kena baca  time tawaf  dan saie? baca la apa yg korang nak baca… nak baca quran boleh .. nak berzikir boleh .. nak berdoa boleh .. nak diam jee pun boleh ….nak menyembang kosong pun boleh .. cuna jaga je niat  masa tawaf dan saie tu .. jgn la ubah niat  time tawaf tu  yee.. nnt batal tawaf ..

Image

masjid hudibiyah …. antara tpt miqat bg penduduk  mekah

apa pengalaman  yg best kemekah nie? sebenarnya bg aku secara peribadi .. ia bergantung pada niat awal korang la.. klu mmg niat nak melancong ..korang akan allah perkenankan jadi pelancong..so mmg melapak kat hotel je laaa dan amat membosankan.. klu niat awal korang nak beribadah .. allah akan mudahkan bg korang utk melaksanakan niat tu .. klu sekadar nak berdoa utk dunia korang .. allah jugak akan makbulkan .. kalau korang nak cari kehebatan lahiriah kat sini .. bg aku tak la menarik utk korang jadikan  destinasi lawatan .. tapi kalau korang betui2 membaca sejarah perjuangan nabi, kisah2 silam ..korang akan dapat rasai dan boleh  menangis teresak2…. sebab apa?    yee .sebab sejarah yg korang baca tu  sekarang berada dihadapan korang … bagaimana beraninya Umar alkhattab bersolat di depan baitullah selepas mengistiharkan keislaman dia… dengan korang  boleh bayangkan yg kaabah tu dikelilingi oleh rumah2 puak musryikin ..(dulu) .. bagaimana perjalanan rasul setiap minggu dari  rumahnya ke gua nur beruzlah… jauh derrrr!!!  bagaimana baginda dan  abu bakar  berhimpit2 dalam  gua yg kecik utk selamatkan diri dari  dibunuh… dan korang jugak boleh bayangkan perjalanan menaiki unta dari mekah ke madinah merentasi bukit2dan dataran batu batan… PHEWWWWWW!!!!

bila korang  ziarah medan uhud… korang boleh bayangkan sendiri mcmmana medan pertempuran tu berkecamuk.. dan boleh jugak bayangkan bagaimana bijak strategi perang  nabi s.a.w  yg meletakkan 70 pemanah di atas bukit … dan jugak korang boleh nampak  betapa besarnya bukit uhud yg pahala solat jenazah di haramain tu allah bg  pahala sebesar tu …

 kisah  hudaibiyah jugak yg menyentuh  hati aku ..  … kisah quba` yg hebat .. kisah  perang khandaq kisah perang hunain… apa yang korang baca berada dihadapan korang …

Aku jadi rindu  utk kesana berkali2 bukan kerana pentingkan diri .. tapi kerana mekah dan madinah mampu melunakkan rasa dan jiwa ….  tanya la sapa2 yg menyelami sejarah perjuangan rasul dan mereka menjejakkan kaki ke tanah kontang yg  bertuah tu .. pasti rindu menggamit .. rasa mcm  tak sabarnya nak kesana lg spt korang tak sabar nak balik raya .. sanggup tempuh jem .. sanggup tak tido  malam drive ..heheheeh

ok lah .. next  entri  aku akan cerita pulak pengalaman  menangani jemaah umrah pulak ..

hidup kita indah  kalau itu yg kita mahu .. apa yg perlu hanya BUAT.. bukan simpan dalam kotak fikiran menjadi angan2…

 GOLDMAN<————– bukan nama sebenar

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s