goldman

saving/investment/trade/retail/motivation/chill/cool.

usahawan VS jutawan

Leave a comment

salam alaik.. pada semua teman dan sahabat,

lepas  solat subuh tadi tetiba dapat ilham nak tulis pasal 2 menda diatas ni.

5 tahun yang santai ni banyak membawak  aku ke dunia baru. persekitaran baru , pemikiran baru, hasil dari  kawan2 baru.

memang betui kata orang dulu2.:-

1-andai kamu mahu berubah, maka ubahlah kawan2mu. mula2 yang aku paham ialah ubah kawan yg sedia ada.. rupanya salah.. kena cari kawan2 baru yg sememangnya dah bagus ataupun  punya iltizam utk jadi bagus ataupun, “HIJRAH” kepada persekitaran yang bagus. sebab apa? aku  nak tulis pun  rasa mcm tak bagus. So korang cuba la sendiri  baru la korang tau.

2-ni antara hadith2 pasal memilih sahabat pulak..

Hadis Rasululah SAW yang bermaksud,
“Seseorang itu adalah mengikut agama temannya, oleh itu hendaklah seseorang itu meneliti siapa yang menjadi temannya.”
(Hadis riwayat Abu Daud).

Hadis al-Bukhari dari Abu Musa al-Asy’ari, bermaksud:
“Diumpamakan rakan yang soleh dan rakan yang jahat ialah seperti (berkawan) dengan penjual minyak wangi dan tukang besi. Penjual minyak wangi tidak akan mensia-siakan anda, sama ada anda membelinya atau hanya mendapat bau harumannya. Tukang besi pula boleh menyebabkan rumah anda atau baju anda terbakar, atau mendapat bau busuk.”

Telah bersabdanya Rasulullah SAW sebagaimana yg diriwayatkn oleh Al-Tirmizi yang bermaksud, seseorang itu akan terpengaruh dengan temannya. Maka hendaklah sesorang kamu itu memilih siapa yang harus dijadikan teman.

Image

sapa kawan ngan aku dapat la secalit dua.. ok la kannnnn

So apa beza jutawan  dgn usahawan sebagai matlamat hidup? bagi aku  utk mencapai matlaamat sbg jutawan tak la susah mana pun. Semua berdasarkan  dengan angka dan matematik je. masa yg singkat. that mean tak perlu bekerja sepanjang hayat . hanya  menyimpan secara konsisten dan boleh la buat pelaburan . Apa pelaburan yang mampu membuatkan kita mencapai status jutawan? banyakkkk .. antaranya .ASB, porperties, emas dan perak . saham dan lain2 yang sebenarnya jelas bagi kita. kenapa kita ta k tercapai? sebab kita banyak menggunakan  perkataan KALAU bila masa  dah terlepas. apa contoh yg biasa kita dengar?

1- kalau la aku simpan dalam ASB konsisten 20 tahun  dulu .. mesti sekarang aku dah jadi jutawan
2- kalau la aku simpan emas  5kg 10 tahun dulu .. mesti sekarang aku dah jadi  jutawan
3- kalau la aku beli rumah kedai kat sini dulu .. mesti  sekarang aku dah jadi jutawan

dan lain2 kalau lagi .. So apa yg perlu utk kita jadi jutawan ?mulakan la sekarang utk capai target  lagi 10 or 20 tahun  akan datang utk menjadi jutawan ..sebab 10 dan 20 tahun yg lepas korang berangan je. buat  langsung takde. tapi yang paling best sekali ialah .. hari ni baru berangan esok  dah nak make sure jadi .. sebab tu la yg jadi jutawan ada lah penganjur skim2 cepat kaya .. korang ? sampai kesudah la tak jadi2jutawan . PADAN MUKA! hehehehe.

OK . yg diatas tu  sebenarnya cara yg lambat nak jadi  jutawan .. cara mudah dan  cepat sebenarnya ialah dengan berniaga. tapi biasanya .peniaga ni ada satu penyakit jugak. bila dah achieve target  terus tutup kedai .. hehehe buat simple kira2 pun  ok . yg penting  kena ada apa yg nak dijual. andaikan la berapa  persen keuntungan yg korang nak dari perniagaan tersebut. kalau bijak aku rasa, 5 ke 6 bulan pun dan strike. apa yg nak dijual? jual la apa yg  ramai  orang nak .

tapi yang konsisten  sebenarnya  ialah jadi usahawan. tapi  jadi usahawan ni  50/50 la .. kalau betui caranya antara 1 bulan ke 1 tahun je  mmg  strike la kalau tak kena gaya pun 3 ke 5 tahun  biasanya komferm capai target. Cuma masalah utama usahawan ni ialah … tak gheti nak berenti . lepas satu ..satu  dia buat .. sebab apa? sebab dia ada keghairahan utk menyumbang sesuatu pada masyarakat seorang usahawan jugak biasanya kreatif dan innovatif. ada jugak usahawan yg tak jadi jutawan . tapi  aku belum pernah jumpa la . yg aku jumpa mmg semua jadi jutawan tapi yg bestnya diorang ni .. HUMBLE .. selekeh dan tak pernah nak menonjolkan diri pada arus perdana.  Ada jugak yg menonjol tu tapi tak la seramai yg belakang tabir. seronok duduk ngan diorang . sentiasa memberi inspirasi dan nasihat2 berguna. selalu  ceritakan ttp kehidupan sebenar. selalu jugak menyedarkan aku kalau  aku terbabas . dan yang paling best .. diorang tak lupa asal usul dan  agama. Yang kelaut pun banyak jugak . yg tu jadikan panduan dan sempadan je la. mana yg baik  aku  folo .. mana yg tak berapa nak baik .. aku folo jugak ..cuma tak buat la .. hehe

Harapan aku utk 5 tahun akan datang aku dan team aku menjadi usahawan yg mampu menyumbang secara konsisten pada kesejahteraan  masyarakat dan  kemakmuran negara . Sebab aku rasa nak halau je semua pendatang2 yg membuat onar kat sini . biar kita je yang  tadbir dan menikmati hasil dari apa yg atuk nenek ayah dan kita dah bertungkus lumus kerjakan .

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s